fredag 18. mars 2011

Plukk opp hundskiten!

Som så mange andre er også jeg grundig lei av hundedrit i det offentlige rom. La oss være ærlige: hvem er vel ikke det? Jeg har vanskelig for å forestille meg at noen der ute behandler det som noe annet enn en ubehagelig bieffekt av det å ha hund - ellers hadde man vel fått dyret til å gjøre fra seg hjemme.



Når det er sagt har jeg en viss grad av forståelse for de som ikke plukker opp etter seg. For hundedrit er ekkelt.



Lukta er vel det man først merker. Har du noen gang gått langs en gate midt på sommeren, når lufta er varm og fuktig og bærer lukter godt? Da kjenner du det. Den sure lukta av gammel hundemøkk er kanskje den mest ubehagelige dyreekskrementlukt jeg vet om. (Med et lite forbehold - jeg har jo ikke akkurat kommet i kontakt med hyene- eller isbjørnbæsj.)



Helserisikoen er et annet problem. Sykdommen toxocariasis skyldes parasitten Toxocara canis eller T. cati, som finnes i hunde- og katteavføring. Den kan forårsake store skader på indre organer eller - i sin kanskje nifseste variant - på øyet og synsnerven. Sykdommen rammer hovedsaklig små barn, ettersom de tilbringer mer tid på bakken og dessuten har lett for å stikke ting i munnen.

(Den observante leser kan ha merket seg at denne parasitten også finnes i katteskit. Så hvorfor maser jeg ikke på katteeierne? Rett og slett fordi de færreste går tur med katten i bånd, og dermed ikke straks ser hvor den gjør fra seg. Hunder, derimot, streifer sjelden rundt alene. Lufter du hunden ser du hvor den skiter - samme hvor mye du nonchalant stirrer i motsatt retning.)



Vær også klar over at hunder snuser på, smaker, og ruller seg i andre hunders avføring. Sånn sett er det lett for den å få i seg parasitter og annen smitte.

Alt dette gjør neppe noen mer lysten på å håndtere hundeskit, jeg skjønner det. Men hundeeier: Ville du latt være å skifte bleie på ungen din fordi det var ekkelt?

Å plukke opp hundskit er ikke noe du kan velge å gjøre hvis du føler deg litt ekstra flink en dag. Det er en plikt, et ansvar du påtok deg da du bestemte deg for å anskaffe hund. For folkehelsas, hundens, og din egen skyld: Plukk opp hundskiten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar