tirsdag 26. april 2011

Blogger som er greie å få med seg

Kontorpcen min har etterhvert opparbeidet seg en anselig mappe med favoritter - og når jeg ser nærmere etter viser det seg at over halvparten faktisk er blogger. Ikke helt lett å velge med andre ord.

Se også er Bibliotekforums blogg, utgitt av Norsk bibliotekforening. Her finner du bibliotekstoff fra inn- og utland med både faglig og politisk tyngde.

Formatet er ved første øyekast noe uvant, da innleggene er inndelt i to spalter per oppslag. Dette fungerer for denne typen korte bloggposter, men ville nok bli mindre lesevennlig for lengre tekster.


Eirik Newth er forfatter, astrofysiker, og generelt en oppegående mann som har mye klokt å si om opphavsrett, ebøker, m.m. Som proff formidler har han gjort bloggen svært oversiktlig og lettnavigert, og han klarer fint å balansere høy nerdefaktor med lesbarhet.


Trangt i hylla er en norsk avlegger av Awful library books, og det perfekte stedet å oppsøke om du skulle ha litt kasseringsvegring.

4 kommentarer:

  1. Jeg oppdaget plutselig at jeg leser for lite blogger. Mye interesant å se på de bloggene du omtalter. Synes Trangt i hylla var søt, den gav meg mange minner fra min tid som filialstyrer på folkebiblioteket.

    SvarSlett
  2. Eirik Newth har mye godt stoff for en IKT-lærer, f. eks. innlegget om farens pc-havari (Dagens sikkerhetstips: fjern harddisken).
    Trangt i hylla er naturlig nok kjent blant bibliotekarer. Du introduserer "originalen". Der fant jeg ei bok med en tittel relevant for dette studiet: "College Degrees by Mail & Modem."

    SvarSlett
  3. Utrolig mye klassisk ITlitteratur som fortsatt fins på hyllene... husker vi kasserte en del i fjor, inkludert en om det skuuumle Y2K-problemet. ;D

    SvarSlett
  4. Jeg visste ikke at Bibliotekforum har blogg... Mye spennende her, og det var spesielt morsomt med artikkelen "Leksikalt lavmål". Den artikkelen har jeg faktisk sett! Grunnen til det er at jeg hadde en elev for mange mnd siden som skulle skrive om Steinerskolen. Vi fant denne artikkelen, og jeg skulle sjekke lenkene og forfatteren. Forfatteren er/har vært (husker ikke i farta) lærer ved Steinerskolen. Ikke nok med det - bare "interne" lenker...!! Nok et bevis på at en må sjekke forfatteren og bruke flere kilder.

    SvarSlett