onsdag 27. april 2011

Et ITverktøy jeg har lært meg: Google docs som nødløsning for docx

(Dette er nok først og fremst av nytte for mine kolleger på biblioteket, legger det her så det er lett tilgjengelig.)
Av og til kommer brukere innom med ei tekstfil de skal ha sendt eller skrevet ut, enten på minnepinne eller som vedlegg. Ettersom våre pcer, både på kontor og ute i biblioteket, er noen år gamle og ikke kjører nyeste versjon av windows, betyr det at hvis dokumentet er noe annet en .doc kan pcen ikke åpne det. Eller det kan åpnes, men er da bare en rekke uforståelige tegn.
 Resultat: frustrasjon og fortvilelse. Forsøker du å lete etter en løsning på nett finner du bare tips om installasjon av det ene og det andre - og det har vi gjerne ikke tilgang til uten å involvere kommunens ITfolk.
What to do?
Jo: Google docs. Du finner det øverst til venstre når du står i innboksen i gmail. Har du ikke en gmailkonto tar det under ett minutt å registrere deg.

Når du først har klikket der ser du en knapp til venstre der det står upload. Der går du rett og slett inn og laster opp den problematiske fila. Som dere ser av bildet har jeg prøvekjørt dette litt med noen dokumenter fra Fronter.
Når opplasting er fullført skal det kunne åpnes og leses.

Det må ellers bemerkes at Google docs har den store fordelen at det er på nett, og dermed tilgjengelig uansett hvilken pc du sitter på. Så lenge nettet funker, iallfall.

2 kommentarer:

  1. Nyttig for mange. Særlig når folk ikke har vett til å lagre i doc-format.

    SvarSlett
  2. Denne får jeg absolutt bruk for! Vi har flere innom som vi ikke kan hjelpe... Takk for tipset :-)

    SvarSlett